מהי רגולציה?
כיצד ומתי עושים רגולציה לפסנתר
רגולציה היא התהליך בו מכוון הפסנתרים מתאם בין כל החלקים הנעים בפסנתר - הקליד, המנוף, הלשון, הפטיש והפדלים על מנת להביאו למצב אופטימלי תוך ניצול הפוטנציאל הגלום בפסנתר ספציפי. הווה אומר שהמגע של הפסנתר שמתקבל לאחר הרגולציה יהיה הכי טוב שיכול להיות - עמוק, דינמי, ללא חופשים ורעשי לוואי, גובה קלידים אחיד, קלידים ללא נטייה לאחד הצדדים, שקיעת קלידים שווה וחזרה מהירה של הפטישים.
שימו לב לכך שכתבתי לפסנתר הספציפי וזאת מכיוון שלא כל הפסנתרים נולדו שווים. יש כמובן נתוני פתיחה שאליהם מתייחסים כאשר ניגשים לעשות רגולציה אך בדר"כ בפסנתרים זולים השקיעו פחות מחשבה בהנדסה לעומת פסנתרים איכותיים יותר ובפועל קיימים הבדלים בנתונים המכניים בין פסנתר לפסנתר. מסיבה זו נדרשת ממכוון הפסנתרים מומחיות רבה והבנה טכנית מעולה על מנת להוציא מכל פסנתר ופסנתר את מלוא הפוטנציאל תוך התייחסות לנתוני הפסנתר.
כאן נשאלת השאלה מדוע בכלל צריך לעשות רגולציה לפסנתר? מי שייצר את הפסנתר בטח עשה זאת לפני שהפסנתר יצא את בית מלאכתו.
שתי תשובות.
1. המון פסנתרים ובמיוחד הפחות איכותיים והיותר זולים יצאו את בית המלאכה לאחר שעשו להם רגולציה ברמה בסיסית ולא התאמצו לדייק בעבודה - בחלק מהמקרים מדובר בכח אדם זול ולא מיומן וזאת על מנת לייצר פסנתרים זולים ולפנות לנתחי שוק נוספים, במקרים אחרים אלו בתי מלאכה שהיו שייכים למדינות דוגמת ברית המועצות שם הדגש היה בעיקר על כמות ופחות על איכות - בשני המקרים הללו בנוסף לאיכות העבודה הירודה גם איכות החומרים מהם בנו את הפסנתרים הייתה נמוכה.
2. גם החלקים הנעים בפסנתרים האיכותיים ביותר - כמו בכל מכשיר מכני בעל חלקים נעים - נשחקים במהלך השנים בזמן הנגינה והשחיקה מביאה לחופשים בינהם אשר דורשים כיוונון מחדש ואף החלפה של חלקי לבד ועור ושוב כיוונון מחדש. ממש כמו שמכונית זקוקה אחת לתקופה להחלפת צמיגים ואיזון גלגלים.